• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75606
+
-

شهروندان از مصرف شیر فله خودداری کنند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی البرز گفت: شهروندان حتی‌المقدور از شیرهای باز و فله‌ای خوراکی استفاده نکنند و در صورت خرید آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانند و سپس آن را مصرف کنند و شیر مصرفی خانواده را به صورت پاستوریزه از مراکزی که تحت نظر اداره کل دامپزشکی استان هستند تهیه کنند.
«علیرضا جمالی» در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: با بررسی‌های انجام‌شده در اداره کل دامپزشکی البرز، از ابتدای سال تاکنون 2 رأس دام آلوده به سل در استان مشاهده شد که این آمار نسبت به سال گذشته که 75 مورد بوده کاهش داشته است.
وی افزود: یکی از وظایف اداره کل دامپزشکی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است که بدین منظور و براساس دستورالعمل و تاریخی که مشخص شده، اکیپ مبارزه با سل به دامداری‌ها می‌رود و پس از خونگیری، تست‌های لازم بر روی تک‌تک گاوهای بالای 6 ماه انجام می‌شود.

جمالی ادامه داد: در صورتی که تست مثبت باشد، دام مورد نظر از گله جدا شده و در کشتارگاه مجددا توسط کارشناسان بررسی می‌شود و پس از کشتار لاشه حیوان مورد بررسی‌های لازم قرار می‌گیرد تا مشخص شود می‌تواند به مصرف برسد یا خیر.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز اذعان کرد: در صورتی که نشانه‌ای از سل در لاشه دام مشاهده شود، از چرخه تولید خارج می‌شود، اما در صورتی که هنوز ویروس وارد گوشت و خون دام نشده باشد، پس از درج مهر سلامت دامپزشکی وارد بازار مصرف  می‌شود.
وی ضمن توصیه به شهروندان به منظور داشتن دقت هنگام خرید گوشت مصرفی، از آنان خواست علاوه بر این‌که گوشت موردنیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند، دقت داشته باشند که حتما مهر دامپزشکی بر روی گوشت حک شده باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید